… Și Diavolul te trimite la biserică!

Susțin religia instituționalizată și creștinismul practicant, dar cred că acestea trebuie să fie verificate cu Scriptura, rațiunea și conștiința. Înainte de a opta și a acționa, sugerez să folosim instrumentele care ne-au fost date de Dumnezeu, pentru a ne ajuta să facem alegeri corecte, fără a ne lăsa târâți într-o direcție sau alta, sub un pretext sau altul. Când vine vorba de alegeri religioase, putem face greșeli uriașe. Considerând că facem voia lui Dumnezeu, putem acționa, de fapt, împotriva Lui. Și cei care L-au răstignit pe Iisus credeau, atunci când Îl conduceau pe drumul calvarului, că fac voia divină…

În opinia mea, cea mai dezbătută știre este acum cea care vizează modul în care creștinii de rit ortodox vor sărbători Paștele, respectiv modul în care aceștia vor putea respecta măsurile de distanțare socială, fără a face rabat de la ritualuri. Autoritățile au decis o relaxare, astfel încât să permită creștinilor conservatori să se bucure de această sărbătoare, dacă nu ca în anii anteriori, atunci într-un mod cât mai apropiat. Bineînțeles că aceste măsuri sunt disputate și, deși au fost luate și anunțate pentru a nu pierde electorat, au condus la pierderea de credibilitate, în condițiile în care starea de urgență a plasat multe domenii ale vieții sociale și economice sub vulnerabilitate. Există, în acest caz, suspiciunea de duplicitate, de inconsecvență, dar și de iresponsabilitate, pentru că, dacă s-au luat măsuri draconice, în anumite privințe, invocând riscurile unor pierderi de vieți omenești, în noaptea de Paște, tămâiem riscurile și acestea dispar? Se vor volatiliza riscurile în această noapte sau viețile nu mai sunt atât de importante?

Din câte am citit eu în Scriptură, în Legea divină, cunoscută sub numele de „Cele zece porunci”, în porunca a șasea, este scris: „Să nu ucizi” (Ieșirea 20.15)! Asta înseamnă inclusiv să nu te expui pe tine și să nu expui nici pe alții unor riscuri mortale, nici măcar atunci când ai de-a face cu instituțiile și ritualurile religioase, căci acestea nu sunt mai presus de Dumnezeu. Dacă El a zis „Să nu ucizi”, atunci nu trebuie să faci nimic din ceea ce ar putea genera un risc de moarte, pentru oricine ar fi. Porunca este valabilă și azi, nu va fi suspendată nici în noaptea de Paște. Ba, dacă Iisus a murit pe cruce pentru păcatele noastre, adică pentru călcările noastre de Lege, ar fi total nepotrivită o sărbătorire a Paștelui păcătuind.

În Evanghelia după Matei, cap. 4.5-6, se menționează că Diavolul L-a ispitit pe Iisus, ducându-L pe acoperișul Templului și sugerându-I să se arunce de acolo, pentru că, vezi bine, era în loc considerat sfânt, era Fiul lui Dumnezeu, putea să se bizuie pe promisiuni de ocrotire din Scriptură – avea atâtea acoperiri, nu i se putea întâmpla nimic. Dar Iisus a respins „oferta”, sub considerentul că nu trebuie să Îl ispitim pe Dumnezeu. În creștinism, a ceda unor astfel de ispite înseamnă „încumetare” – adică a acționa împotriva unei/unor prescripții divine clare, expunându-te riscurilor, sub pretextul credinței sau al ascultării de voia divină, încrezându-te în locuri sau rânduieli considerate sfinte sau în așa-zise revelații și așteptându-te ca Dumnezeu să te ferească sau să te scape de urmările firești și previzibile ale propriilor acțiuni. Pe Iisus, Diavolul L-a ispitit „să calce” porunca „Să nu ucizi”, cu sfidarea legii gravitației, invitându-L să se încreadă în sacralitatea locului, identitatea Sa divină și o interpretare distorsionată a Scripturii. Pe creștinii de azi, îi îndeamnă la „călcarea” aceleiași porunci, cu sfidarea unor legi sanitare, prin invocarea unor instituții și ritualuri. Dumnezeu a dat legi morale, fizice și sanitare și nu va anula aceste legi, pentru a ne feri sau scăpa de consecințele alegerilor noastre, atunci când expunerea noastră este în cunoștință de cauză și deliberată. Nu se va lăsa forțat să acționeze împotriva Lui Însuși, pentru că trebuie să se facă voia Lui, nu a noastră. Dumnezeu nu este servitorul, ci Suveranul, iar poruncile se ascultă, nu se discută. „Să nu ucizi” nu este o sugestie, ci o poruncă divină, mai importantă decât orice prevăd sau susțin oamenii. Iar dacă încălcarea ordonanțelor, date în aceasta stare de urgență, este sancționată de autorități, de ce ar încuraja Dumnezeu încălcarea poruncilor Sale? Adică autoritatea Lui este discutabilă și mai prejos decât cea umană? Aceasta este imaginea noastră despre El, acesta este respectul pe care I-l oferim? Nu este cu nimic mai bun decât o cunună de spini! Dacă Îi spunem „Doamne-Doamne”, dar nu Îi recunoaștem domnia, gestul nostru este, pur și simplu, unul de batjocură.

Dacă noul coronavirus impune izolare, Dumnezeu nu va face minuni pentru cei care dau dovadă de încăpățânare, chiar sub pretextul zelului religios. Iar dacă Iisus a respins ispita, nu putem celebra, ce a făcut pentru umanitate și pentru fiecare în parte, urmând un drum opus. Este inacceptabil să sărbătorim ridicarea lui Iisus din moarte, trimițând oameni la porțile ei! Dar, dacă unii vor, totuși, să caute moartea cu lumânarea, nu cred că este în regulă ca autoritățile să le-o aducă!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *